Preventix BV
Bijlestaal 42K
1721 PW Broek op Langedijk
Postadres
Postbus 200
1800 AE Alkmaar
Telefoon: 088 – 7007700
E-mail: info@preventix.nl
FOTOGRAFIE DOOR ALULA
Preventix werkt met algemene voorwaarden. Indien u gebruik maakt van de link op deze pagina treft u deze in pdf formaat. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op al onze dienstverlening. Algemene voorwaarden van onze opdrachtgevers zijn niet van toepassing op door Preventix uitgevoerde opdrachten, tenzij vooraf uitdrukkelijk anders schriftelijk overeen is gekomen.
Artikel 1 Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Arbodienst:
Preventix BV, gevestigd te Broek op Langedijk, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Hoorn onder nummer 51182300
Werkgever:
Bedrijf, instelling of (overheid)lichaam waarmee arbodienst een dienstverleningsovereenkomst (nader te duiden als overeenkomst) sluit.
Werknemer:
Degene die als zodanig wordt aangemerkt in de Arbeidsomstandighedenwet, derhalve een ieder die krachtens arbeidsovereenkomst of publiekrechtelijke aanstelling gehouden is voor de werkgever, onder toezicht en leiding van een door werkgever aangewezen derde, arbeid te verrichten. Onder werknemers wordt niet verstaan:
– opdrachtnemers (art. 7: 400 e.v. BW);
– de werknemer die krachtens arbeidsovereenkomst bij een andere werkgever in dienst is en door die andere werkgever aan de (inlenende) werkgever ter beschikking is gesteld om in opdracht van de (inlenende) werkgever onder diens toezicht en leiding arbeid te verrichten.
Artikel 2 Toepasselijkheid
2.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Preventix, hierna te noemen ‘Gebruiker’, en een Opdrachtgever waarop Gebruiker deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2.2 De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met Gebruiker, voor de uitvoering waarvan door Gebruiker derden dienen te worden betrokken.
2.3 Deze algemene voorwaarden zijn eveneens geschreven voor de medewerkers van Gebruiker en zijn directie.
2.4 De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.5 Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Gebruiker en de Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.
2.6 Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.
2.7 Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.
2.8 Indien Gebruiker niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Gebruiker in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.
Artikel 3 Offerte
3.1 Alle offertes en aanbiedingen van Gebruiker zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding is gesteld. Indien geen aanvaardingstermijn is gesteld, kan aan de offerte of aanbieding op generlei wijze enig recht worden ontleend indien de dienst waarop de offerte of de aanbieding betrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is.
3.2 Gebruiker kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevatten.
3.3 De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, ook als dit niet expliciet vermeld staat.
3.4 Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod dan is Gebruiker daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Gebruiker anders aangeeft.
3.5 Een samengestelde prijsopgave verplicht Gebruiker niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
Artikel 4 Totstandkoming overeenkomst
4.1 Een overeenkomst komt eerst tot stand door schriftelijke bevestiging van de directie van arbodienst na ontvangst van het door de werkgever aanvaarde aanbod. Eventueel later gemaakte aanvullende afspraken binden partijen op dezelfde manier als de overeenkomst zelf tot stand komt.
4.2 Als datum van totstandkoming der overeenkomst zal gelden de datum vermeld in het contract of datum bevestiging van de overeenkomst, al naar gelang welke datum het laatst in de tijd is gelegen.
4.3 Afspraken met of mededelingen van ondergeschikte leden van arbodienst (niet behorend tot de directie) binden de laatste niet tenzij de onder 4.1. genoemde procedure is gevolgd. Ondergeschikte leden zijn medewerkers zonder procuratie. Zij die niet bij de Kamer van Koophandel zijn ingeschreven als tekeningbevoegd, kunnen nimmer als tekeningbevoegd gehouden worden door werkgever of werknemer.
Artikel 5 Duur, aanvang en einde van de overeenkomst
5.1 De overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van een jaar, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen, en vangt aan op de ingangsdatum als vermeld in de overeenkomst.
5.2 De overeenkomst wordt steeds stilzwijgend voor een zelfde periode verlengd, tenzij de overeenkomst tussentijds door een der partijen wordt opgezegd dan wel rechtsgeldig wordt ontbonden. Voor rechtsgeldige opzegging dient een opzegtermijn van 3 maanden in acht te worden genomen waarbij de contracttermijn volbracht dient te worden.
Artikel 6 Omvang van de dienstverlening
6.1 De door de arbodienst te verlenen diensten omvatten hetgeen in de overeenkomst en/of bij aanvullende overeenkomst is bepaald.
6.2 Arbodienst werkt conform alle eisen die de Arbowet stelt aan arbodiensten. Het kwaliteitshandboek van arbodienst is opgesteld volgens de normen en eisen van het kwaliteitscertificaat. Werkzaamheden worden uitgevoerd overeenkomstig de in dit kwaliteitshandboek vermelde deskundigen en deskundigheden.
6.3 Gebruiker heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. De toepasselijkheid van artikel 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten
Artikel 7 Verplichtingen werkgever en werknemer
7.1 Werknemer is verplicht zich aan de aanwijzingen van arbodienst te houden, zoals vermeld in het verzuimprotocol van de werkgever. Werkgever verplicht zich uiterlijk direct na aanvang van de overeenkomst met arbodienst dit protocol aan de werknemers bekend te maken.
7.2 Werkgever vrijwaart arbodienst voor aanspraken van derden, zijn werknemers daaronder begrepen, welke voortvloeien uit de niet naleving door werkgever en werknemer van de adviezen van arbodienst.
7.3 Annulering van door arbodienst uit te voeren diensten dient uiterlijk vijf werkdagen voor de betreffende werkzaamheden te geschieden, bij gebreke waarvan arbodienst is gerechtigd deze werkzaamheden in rekening te brengen.
7.4 De contractuele bemoeienis van arbodienst t.o.v. de individuele werknemer eindigt bij formele overdracht van de gevalsbehandeling aan het UWV of diens rechtsopvolger(s) en/of bij herstelmelding van de werknemer met uitsluiting van preventieve spreekuurcontacten.
Artikel 8 Verplichtingen tot informatieverstrekking
8.1 Werkgever is verplicht aan alle verzoeken tot informatieverstrekking welke arbodienst nodig heeft voor het aangaan van de overeenkomst en het verlenen van diensten te voldoen. Deze informatie betreft onder meer het personeelsbestand, de arbeidsomstandigheden, de bedrijfsvoering, het ziekteverzuim en het aansluitnummer bij de UWV De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan Gebruiker worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Gebruiker zijn verstrekt, heeft Gebruiker het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de alsdan gebruikelijke tarieven aan de Opdrachtgever in rekening te brengen. De uitvoeringstermijn vangt niet eerder aan dan nadat de Opdrachtgever de gegevens aan Gebruiker ter beschikking heeft gesteld. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Gebruiker is uitgegaan van door de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
8.2 Werkgever is verplicht om arbodienst toegang te verlenen tot haar bedrijfsgebouwen en de daarbij behorende terreinen, indien daartoe naar het oordeel van arbodienst noodzaak bestaat.
8.3 Bij in- of uitdiensttreding van een werknemer dient de werkgever arbodienst uiterlijk op de eerste werkdag van de maand volgend op de maand waarin die inof uitdiensttreding heeft plaatsgevonden te informeren door middel van volledige invulling van het verzuimsysteem. Uitdiensttreding van zieke werknemers dient op dezelfde wijze uiterlijk vijf werkdagen voor de datum van uitdiensttreding aan arbodienst te worden doorgegeven. Andere mutaties in werknemersgegevens dienen binnen tien werkdagen aan arbodienst te worden doorgegeven d.m.v. wijziging in het verzuimsysteem.
8.4 Financiële en andere gevolgen, voortvloeiend uit het verstrekken van onjuiste informatie, niet tijdig verstrekte en/of onvolledige informatie door werkgever aan arbodienst komen voor rekening en risico van de werkgever, ook in het geval arbodienst in verband daarmee tekort schiet in de nakoming van haar verplichtingen uit hoofde van de met werkgever gesloten overeenkomst.
Artikel 9 Vertrouwelijke informatie
9.1 Arbodienst staat er voor in dat zijzelf, haar personeel en personeel van door haar ingeschakelde bedrijven alle bedrijfsinformatie afkomstig van de werkgever die op enigerlei wijze te hare kennis is gekomen of gebracht, geheimhoudt tegenover derden. Arbodienst zal geen informatie over de door hem aan de werkgever geleverde diensten verstrekken aan derden, behoudens met toestemming van de werkgever dan wel ingevolge wettelijke verplichting en of rechterlijke uitspraak.
9.2 Arbodienst houdt voor de uitoefening van de werkzaamheden medische dossiers bij van de gecontroleerde werknemers. De werknemer is gerechtigd het dossier in te zien. Inzage door derden, niet zijnde medewerkers van arbodienst, is slechts mogelijk met een schriftelijke machtiging van de betrokken werknemer of op grond van een wettelijke regeling door een bevoegde instantie.
9.3 De bevindingen van door arbodienst uitgevoerde aanstellingskeuringen zullen slechts met toestemming van de werknemer c.q. kandidaat-werknemer aan de werkgever worden gerapporteerd.
Artikel 10 Tarieven
10.1 Arbodienst is bevoegd tarieven op basis van de ontwikkelingen in de markt aan te passen. Deze aanpassingen zullen minimaal een maand van tevoren aan de werkgever worden medegedeeld.
10.2 De werkgever heeft de mogelijkheid om bij verhoging van de tarieven – anders dan de gebruikelijke loonontwikkelingen en Indexeringen – binnen een maand na bekendmaking van de verhoogde tarieven, het contract met arbodienst op te zeggen, met inachtneming van een opzegtermijn van een maand.
10.3 De opgegeven tarieven zijn exclusief BTW tenzij anders vermeld. Voor medische verrichtingen is geen BTW verschuldigd, tenzij de wet anders bepaalt.
Artikel 11 Betaling.
11.1 Voor het begin van ieder kwartaal zal door arbodienst aan de werkgever een factuur worden gezonden met daarin opgenomen het bedrag van de abonnementskosten van het komende kwartaal. Facturen voor overeengekomen, losse verrichtingen worden verzonden nadat deze verrichting heeft plaatsgevonden, tenzij vooraf betaling bij voorschot is overeengekomen.
11.2 Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, tenzij een andere betalingstermijn is overeengekomen in de overeenkomst. Betalingen zullen plaats vinden door overschrijving op de door arbodienst aangegeven bank- of girorekening in de overeengekomen muntsoort.
11.3 Bij niet, niet tijdige of niet volledige betaling, niet te wijten aan de arbodienst, is arbodienst gerechtigd zonder nadere ingebrekestelling de 2% rente per maand in rekening te brengen vanaf de dag dat de uiterlijke betaaltermijn is verstreken. Deze heffing van rente ontslaat werkgever niet van de plicht onmiddellijk de openstaande betaling te voldoen.
11.4 Indien en voor zolang werkgever in gebreke is met nakoming van betalingsverplichtingen, is arbodienst gerechtigd haar verplichtingen uit hoofde van de met werkgever gesloten overeenkomst op te schorten. De gevolgen daarvan komen voor rekening en risico van werkgever.
11.5 In geval van liquidatie, insolventie, faillissement, surseance van betaling, overdracht van het bedrijf of fusie van de werkgever, zullen diens geldelijke verplichtingen jegens arbodienst onmiddellijk opeisbaar zijn.
Artikel 12 Incassokosten
12.1 Indien betaling van de factuur, als bedoeld in art 11.1 niet, niet tijdig of niet volledig plaatsvindt en arbodienst, in of buiten rechte, kosten moet maken ter verkrijging van het nog verschuldigde, is de werkgever de arbodienst een vergoeding verschuldigd die wordt berekend overeenkomstig het incassotarief geadviseerd door de Nederlandse Orde van Advocaten te Den Haag, doch minimaal 250 euro.
12.2 Indien arbodienst aantoont hogere kosten te hebben gemaakt welke redelijkerwijs noodzakelijk waren komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
12.3 Betaling van een factuur strekt in de eerste plaats in mindering op de buitengerechtelijke kosten, vervolgens in mindering op de verschenen rente en tenslotte in mindering op de opeisbare hoofdsommen die het langst openstaan en de lopende rente, ook als werkgever bij betaling vermeldt dat die betrekking heeft op een latere factuur.
Artikel 13 Aansprakelijkheid en -beperking
13.1 Indien Gebruiker aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
13.2 Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Gebruiker is uitgegaan van door of namens de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
13.3 Indien Gebruiker aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van Gebruiker beperkt tot maximaal vijfmaal de factuurwaarde van de order, althans tot dat gedeelte van de order waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
13.4 De aansprakelijkheid van Gebruiker is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.
13.5 Gebruiker is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
13.6 Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Gebruiker aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Gebruiker toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden. Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
Artikel 14 Overmacht
14.1 Onder overmacht wordt in deze voorwaarden verstaan omstandigheden die de nakoming van de verbintenis verhinderen, niet aan de schuld van arbodienst te wijten zijn, noch krachtens de wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor rekening van arbodienst komen.
14.2 In geval van overmacht is arbodienst gerechtigd haar levering – en andere verplichtingen voor de duur van de overmacht op te schorten. Indien er aan de zijde van arbodienst sprake is van een niet toerekenbare tekortkoming in de nakoming van haar verbintenis, is arbodienst niet verplicht de schade die werkgever daardoor lijdt te vergoeden. Ook is werkgever niet gerechtigd de overeenkomst te ontbinden.
14.3 Indien de periode waarin arbodienst door overmacht haar verbintenissen niet na kan komen echter langer duurt dan 2 maanden, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden, zonder dat een verplichting tot schadevergoeding ontstaat.
14.4 Indien arbodienst bij het intreden van de overmacht gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of indien arbodienst alsdan slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is arbodienst gerechtigd de reeds verrichte c.q. nog te verrichten diensten afzonderlijk te factureren en is werkgever verplicht de factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
14.5 Arbodienst is gerechtigd een beroep te doen op overmacht, indien de niet toerekenbare omstandigheid die nakoming van haar verbintenis verhindert, intreedt, nadat arbodienst aan haar verplichtingen had moeten voldoen.
Artikel 15 Ontbinding
15.1 Ieder der partijen is bevoegd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk met onmiddellijke ingang, dan wel op een bij een schriftelijke aanzegging nader aan te geven termijn te ontbinden, zonder dat opzegging of rechterlijke tussenkomst is vereist indien: de wederpartij (voorlopige) surseance van betaling heeft aangevraagd; de wederpartij in staat van faillissement is verklaard; de wederpartij zich schuldig maakt aan ernstige wanprestatie; er sprake is van stillegging van de werkzaamheden, overname of enige daarmee vergelijkende toestand.
15.2 Van wanprestatie in de zin van dit artikel is sprake indien een partij, na door de wederpartij schriftelijk te zijn gesommeerd, in verzuim is ten aanzien van de nakoming van de overeenkomst. Van verzuim is sprake indien de wederpartij binnen twintig dagen na datum van een daartoe strekkende sommatie in gebreke blijft de betreffende prestatie te verrichten, tenzij er sprake is van aantoonbare overmacht ex art. 14.
15.3 Indien een der partijen bij voorgaande punten in gebreke wordt gesteld, hebben partijen recht de verplichtingen die ze uit hoofde van de overeenkomst hebben op te schorten, zonder dat die partij tot enige schadevergoeding is gehouden, onverminderd aan die partij eventuele toekomende rechten, daartoe begrepen het recht van de partij op volledige schadevergoeding.
15.4 Indien na ontbinding ongedaan maken van een reeds geheel of gedeeltelijk uitgevoerde overeenkomst plaatsvindt en arbodienst daarbij gehouden is het reeds betaalde gedeelte van het factuurbedrag aan werkgever terug te betalen, is arbodienst bevoegd dit bedrag met de door werkgever eventueel verschuldigde schadevergoeding en/of openstaande facturen te verrekenen.
Artikel 16 Bewijs
16.1 Voor de bepaling van de omvang van de betalingsverplichtingen van de werkgever zijn de administratieve gegevens van de arbodienst beslissend, behoudens door werkgever te leveren tegenbewijs.
16.2 Indien krachtens een met arbodienst gesloten overeenkomst door arbodienst aan werkgever een brief wordt verzonden of een mededeling wordt gedaan, ontstaat het daarmee beoogde rechtsgevolg op het moment van hetzij ter post bezorging hetzij persoonlijke overhandiging.
Artikel 17 Vindplaats en wijziging voorwaarden
17.1 Van toepassing is steeds de versie c.q. de versie zoals die geld ten tijde van het uitvoeren van de dienstverlening door Gebruiker.
17.2 De werkgever vindt de juiste, meest recente versie altijd op de website van de Gebruiker.
17.3 De Nederlandse tekst van de algemene voorwaarden is steeds bepalend voor de uitleg daarvan.
Artikel 18 Toepasselijk recht en bevoegde geschillen
18.1 Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Gebruiker partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.
18.2 De rechter in de vestigingsplaats van Gebruiker is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. Niettemin heeft Gebruiker het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
18.3 Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.